Witamina C w organizmie człowieka

News

witamina C

Witamina C to bez wątpienia najpopularniejsza z witamin. Jej znaczenia świadomi jesteśmy wszyscy, chociaż dokładne działanie kwasu askorbinowego, jak w sposób chemiczny nazywa się witamina C, nie jest wiedzą powszechną i znaną wszystkich. Najważniejszy jest jej udział w zwalczaniu wolnych rodników, czyli cząsteczek tlenu atomowego, który wchodzi w przypadkowe reakcje z pojedynczymi cząsteczkami w naszym organizmie powodując losowe spustoszenie. Może to prowadzić nawet do powstania choroby nowotworowej, jeśli w sposób wyjątkowo nieszczęśliwy zostanie uszkodzone nasze DNA.

Działanie witaminy C

Efekty obecności witaminy C można w większym lub mniejszym stopniu dostrzec w praktycznie wszystkich funkcjach organizmu ludzkiego, chociaż oczywiście w bardzo różnym stopniu. Jest ona wyjątkowo istotna dla układu krążenia, gdzie ułatwia normowanie ciśnienia tętniczego oraz poziomu glukozy we krwi. Kwas askorbinowy jest katalizatorem procesu syntetyzowania kolagenu, który jest istotny dla wszystkich naszych tkanek miękkich i chrzęstnych. Jego znaczenie dla tkanek miękkich stanowi element szerszego wpływu witaminy C na układ odpornościowy. Jej obecność pomaga w budowaniu tkanek miękkich i błon, które stanowią następnie naturalną barierę dla infekcji.

 

Witamina C w płynie - suplement diety Vita C

 

Dzienne zapotrzebowanie

Dorosła osoba powinna przyjmować co najmniej 80 miligramów witaminy C każdego dnia z pożywieniem. Kobiety w ciąży i karmiące, a także osoby starsze i cierpiące na nadciśnienie powinny przyjmować przynajmniej dwa razy większą dawkę, czyli 160 miligramów witaminy C na dobę. Zapobiegnie to rozwijaniu się schorzeń związanych bezpośrednio z niedoborem witaminy C, takich jak chociażby szkorbut czy niewydolność wielonarządowa.

Skutki niedoboru

Szerokie wykorzystanie witaminy C w organizmie człowieka przekłada się na dużą ilość negatywnych zjawisk wynikających z jej niedoboru. Zazwyczaj na początku zdecydowanie powiększa się podatność na infekcję i występują nasilające się krwawienia z nosa. Zauważyć można znacznie wydłużony czas leczenia się ran, a także wyraźne pogorszenie kondycji włosów oraz paznokci. Za te zjawiska bezpośrednio odpowiedzialny jest niedobór wolniej syntetyzowanego kolagenu.

źródła witaminy c

Uzupełnianie niedoborów witaminy C

Dobrze zbilansowana, zdrowa dieta powinna zapewniać nam w zupełności wystarczającą ilość witaminy C w organizmie. Jeśli jednak podejrzewamy jej niedobory, powinniśmy postarać się o ich wyrównanie. Uzyskamy to za pomocą zmian w diecie lub suplementacji. Dietę najlepiej jest wzbogacić o świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne. Alternatywą dla nich są suplementy diety, najlepiej w formie płynnej, ponieważ witamina C jest dużo łatwiej wchłaniana w takiej postaci.

Wpływ witaminy C na antykoncepcję

Zauważony został wpływ witaminy C na skuteczność stosowania niektórych terapii farmakologicznych. Jednym z takich przypadków jest antykoncepcja hormonalna zmieniająca mechanizmy pracy niektórych procesów w organizmie kobiety. W szczególności zwiększana jest produkcja estrogenu. Jeśli w czasie przyjmowania hormonalnej antykoncepcji będzie się przyjmowało także bardzo wysokie dawki witaminy C, powyżej 1 grama substancji na dobę, istnieje ryzyko wystąpienia działań niepożądanych antykoncepcji polegających głównie na występowaniu wzdęć i nudności, ale też mogących doprowadzić do problemów z pęcherzykiem żółciowym i podniesienia częstotliwości występowania infekcji w okolicach miejsc intymnych kobiety. 

Wypróbuj suplement diety Vita C >>

Wysokie dawki witaminy C są niewskazane także przy stosowaniu szeregu innych terapii leczniczych. Powinny uważać na nie osoby stosujące leki z wysoka zawartością żelaza, antybiotyki, a nawet osoby przyjmujące niektóre suplementy diety. witamina C jest w stanie wzmacniać działania niepożądane takich specyfików, przez co ich działanie będzie nieprawidłowe. Na czas ich przyjmowania najlepiej jest zmniejszyć dzienną dawkę witaminy C, a także można porozmawiać z lekarzem na temat zmiany leku na taki, który nie powoduje konfliktu z witaminą C. Takie rozwiązanie nie zawsze jest jednak dostępne.